Tuesday, May 6, 2008

MOTIVASI KEKAYAAN

Ibnu Taimiyah (Kitab Majmuu’ul Fataawaa (21/144) :

“Hukum mencari Kekayaan itu menjadi wajib apabila kita perlu melakukan perkara-perkara yang menunaikan kewajipan-kewajipan.”
Mencapai kekayaan memerlukan motivasi dari diri anda. Saya boleh menginspirasikan anda untuk anda membuat tindakan untuk mengubah nasib diri anda. Sebaliknya, andalah yang perlu mengambil inisiatif untuk mencapai kekayaan. Kekayaaan bukanlah musuh anda. Kekayaan bukan syaitan. Kekayaan bukan pekara yang jahat. Malahan kekayaan adalah fikrah dan anugerah Allah.

Tangan yang memberi adalah lebih baik dari tangan yang menerima. Kenapa anda perlu duduk dalam kemiskinan jika Allah mahu makhluknya mencapai kekayaan. Sesuai denga nama Allah , Ya- Mughni, iaitu Yang Memberi Kekayaan. Sudah tentu Allah ingin makhluknya menikmati kekayaan yang Allah berikan kepada seluruh alam dan makhluknya.


Kekayaan akan menunjukkan kepada orang bukan Islam yang Allah adalah Pemberi kemakmuran kepada penganutnya dan seluruh alam. Kekayaan akan menjadikan Islam agama yang dihormati bukan diijak-ijak di kaki orang bukan Islam.

Moga kita semua berjaya menikmati kekayaan yang Allah limpahkan untuk makluknya yang benar-benar bersedia untuk menerima dan memberi kekayaan ke pada alam ciptannya.
Wallahu alam…..

5 comments:

  1. Akum wak..Congrates to u for 1st article published in my blog. Sik lamak giok dpat jadi author kita...

    ReplyDelete
  2. lamak sik nengar taskirah eh.... minta banyak gik hehe:P mudahan semua kita murah rezeki dalam mencari redhaNya

    ReplyDelete
  3. Jid, Sik lamak gik dapat ko dgr majlis taklim dlm blog tok.. Kita kembali ke era sms dolok.. Muazzin serah dgn rahmat..

    ReplyDelete
  4. Tazkirah dari Wak Shamil yang lamak aku sik dengar semenjak meninggalkan SMS Miri

    ReplyDelete
  5. Nang jak... Selalunya Wak dolok yang berdiri merik salam tazkirah dgn kita. tok kitak gik yang merik salam takziah dgnnya hehehehehe

    ReplyDelete

Any comments posted here will be at your own responsibilities. The author shall not held responsible for any comment that pose risk to legal implication.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...