Monday, July 30, 2018

AKU BUDAK SAFETY Part 3: NAK JADI SHO BELAJARLAH DARIPADA CHRIS GARDNER


Oh ya, sebelum terlupa, nak jadi Safety Officer ni kenalah berkursus dahulu dengan mana mana pihak yang diperakui oleh DOSH tak kiralah ambik sijil ataupun diploma. Paling mudah ambik kursus SHO dengan pihak NIOSH lepas tu daftar untuk peperiksaan. Ada 4 Kertas Ujian kena duduki. 


Kalau LULUS semua dan ada 3 tahun pengalaman yang diperakukan dalam bidang safety and health terus boleh memohon pendaftaran dengan DOSH/JKKP.


Kertas yang paling sukar adalah Kertas 4- WorkPlace Assignment aka WPA. Bab yang ini memang biasa sangkut kerana ada yang tidak yakin semasa buat VIVA ataupun Slide Presentation selama 20 minit. Jadi kena buat persediaan betul betul..Tapi disarankan supaya anda ambil kesemua kertas sekaligus. Jika anda gagal mana mana kertas, sekurang kurangnya anda sudah dapat mengetahui format dan struktur soalan dan apakah jangkaan soalan daripada pegawai pemeriksa. Anda kena tahu dua risiko yang hazardous iaitu:

1. Sekiranya anda mengambil kursus SHO daripada NIOSH, Sijil Penyertaan anda akan sah selama lamanya.
2. Sekiranya anda mengambil Ujian sebagai persediaan untuk menjadi SHO yang Kompeten, anda kena lulus kesemua 4 Kertas Ujian dalam tempoh 2 tahun. Jika tidak maka anda kenak menduduki bukan sahaja Kertas Ujian malah terpaksa mengikuti Kursus SHO sekali lagi. 

Inilah cabaran peringkat pertama yang anda perlu lalui..


Dan kalau anda sudahpun lulus dengan jayanya tapi tak ada pengalaman dalam bidang safety and health, anda terpaksa hadapi cabaran kedua, iaitu berkorban masa dan tenaga. Kalau anda sedang bekerja tapi bukan di dalam bidang safety and health, tidak mengapa kerana peluang di firma anda bekerja sudah pasti akan mengenalpasti potensi anda. 


Bagi yang masih GREENHORN ada sedikit masalah yang perlu dibantu terlebih dahulu. Jadi dalam bab ni you all kena buat macam Chris Gardner di dalam filem Pursuit of Happyness lakonan Will Smith. Apa yang dia buat?.....



Masih ingat lagi bagaimana Chris Gardner terpaksa mengambil peluang sebagai Trainee Broker di Dean Witter Reynolds selama 6 Bulan semata mata mahu mencapai impiannya menjadi seorang broker kewangan di firma tersebut. Tanpa bayaran...!!

Persoalannya mahukah anda BERKORBAN sedikit masa dan keringat selama sekurang kurangnya 6 bulan menjadi seorang  budak safety dan bersedia untuk berkhidmat tanpa gaji elaun ataupun cuti. Kalau dapat majikan yang mahu bayar Elaun pun dah kira ok dah. Jadi macamana, boleh ke tak ni..?..

Ada yang hairan kenapa 6 bulan saja? Kenapa tak 3 tahun? Ini sebabnya... Kalau 6 bulan dan dan ada sijil lulus SHO daripada NIOSH ataupun ada Diploma OSH daripada KOLEJ FAJAR ataupun mana mana yang diiktiraf oleh JKKP/ DOSH, anda boleh cuba memohon untuk menjadi seorang Site Safety Supervisor terlebih dahulu.

Jadi mudah sikit nak tembus industri safety and health ni kalau anda berjaya didaftarkan sebagai SSS kerana sebagai SSS anda diberikan YELLOW BOOK.

Tak mengapa kalau bermula sebagai SSS yang kompeten. Yang penting anda sudah bersedia untuk menjalani kehidupan sebagai SSS selama 3 tahun dan selepas itu sekiranya anda layak, maka anda boleh memohon kepada JKKP untuk dinaikkan kepada lantikan seorang Safety and Health Officer. Kali ini anda akan pegang BUKU HIJAU. Tapi sekarang ni, JKKP dah tak keluarkan Buku Hijau lagi. Mereka hanya keluarkan satu sijil perakuan pendaftaran Orang Yang Kompeten SHO (OYKSHO) sahaja.

Jadi bagi orang macam aku ni yang ada Green Book bolehlah sembang tinggi asalkan Buaya tak terbang... haha.

Ingat tuan tuan, nak berjaya bukan senang. nak susah bukan susah. Dalam mengejar kejayaan dan kebahagiaan, pasti ada pengorbanan yang perlu dilakukan.

6 comments:

  1. as salam . saya nak tanya, maksud ambil SSS lepas SHO tu mcm mana ya .. kena ambil semula sijil SSS ka wlaupun dah dah ada SHO..
    atau pun dah dpt sijil sho tpi kerja dlu sebagai sss utk gain experience? hihi

    ReplyDelete
  2. salam...call saya 0126610068 .tgh mencari part timer safety officer

    ReplyDelete
  3. Assalam.. Klau sy ambil kursus sss dahulu dan kemudian setelah sy memegang yellowbook dan bekerja 3tahun. Adakah sy boleh cuba apply greenbook holder terus dgn jkkp atau sy kena ambik kursus SHO jgk dulu dgn niosh bru dpt apply greenbook ?

    ReplyDelete
  4. menarik..good info sgt..osha memg prospect keje bagus kan dik..btw..kalau ade adik2 yg tak tau nak ambil diploma osha dimana..bole roger sis 011-16930576...sis jaga program dan diploma pend.kanak kanak juga.bole pm nak tye apa..silakan

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum, saya ingin bertanya, sekiranya saya mengambil degree OSH yang diiktiraf DOSH, perlu ka saya mengambil ujian NIOSH

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum, saya nak bertanya, sekiranya saya mengambil degree OSH yang diiktiraf pihak DOSH, perlu ka saya mengambil exam NIOSH

    ReplyDelete

Any comments posted here will be at your own responsibilities. The author shall not held responsible for any comment that pose risk to legal implication.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...