Thursday, May 8, 2008

Siri Cerita Lawak Version Melayu

Kuda Makan Rumput

Seorang guru lukisan sedang melihat kertas lukisan milik pelajarnya yang paling malas.

Cikgu : “Lukisan apa yang kau buat nie Abu, kosong je?”

Murid : “Kuda makan rumput, cikgu!”

Cikgu : “Rumputnya mana?”

Murid : “Sudah habis dimakan kuda, cikgu,”

Cikgu : “Habis tu, kudanya mana?”

Murid : “Sudah pergi, cikgu! Kalau rumputnya sudah habis, buat apa kuda tu masih di situ?”

Satu Cerita di Pagi Raya

Baru-baru ini pada hari raya yang ke dua, maka tersebutlah cerita ini… Seorang wakil rakyat dari parlimen Pekan mengajak Pak Batin dari perkampungan orang asli yang berdekatan…

Wakil Rakyat: Saya nak ajak Tok pi majlis Hari Raya Terbuka TPM kita
Tok Batin: Aikk… tak mahu la
Wakil Rakyat: Kenapa lak… setahun sekali je dapat peluang ni…
Tok Batin: Tok tak pernah pergi ke majlis besar-besar macam ni
Wakil Rakyat: Tak ape Tok… Tok ikut saya je… duduk sebelah saya
Tok Batin: Ehhh segan la… pe nak pakai? makan pe ada?
Wakil Rakyat: Pe nak segan.. Tok duduk sebelah saya.. kalu nak pakai, pakai pe saja… bab makan… peh.. memang sedap
Tok Batin: Kalu macam tu tak pe la… Tok ikut, tapi dengan syarat..
Wakil Rakyat: Pe syaratnya?
Tok Batin: Kamu kena makan pelan-pelan dan duduk sebelah Tok ya?
Wakil Rakyat: Tak de hal Tok… Tok ikut aje apa yang saya makan… apa yang saya makan, Tok makan ya…
Tok Batin: Haaa… macam tu la…

Dipendekkan cerita, acara makan minum pun bermula. Tok Batin ikut aje apa wakil rakyat itu makan…. Bila tiba makan satey, wakil rakyat bergurau…

Wakil Rakyat: Tok… makan daging nye aje… kayu pencucuk jangan makan…
Tok Batin: ya.. ya

Habis makan, wakil rakyat tu terasa tersekat sesuatu kat gigi, maka diambilnya kayu sugi lalu dicongkelnya daging yang terlekat di gigi. Bagi menghormati majlis maka satu tangan pegang kayu penyongkel, lagi satu tangan tutup mulut. Tok Batin pun buat yang sama! Dia ikut apa yang wakil rakyatnya buat, dari mula hingga habis

Dalam perjalanan balik (hantar semula Tok Batin) ke perkampungan orang asli, maka ditanyanya kelazatan juadah yang dihidangkan

Wakil Rakyat: Amacam Tok… sedap tak makanan tadi…
Tok Batin: Woooo sedapppppppp… tak penah merasa sesedap itu sebelum ni… lain kali ajak la lagi…. tapi kan… kayu yang terakhir tu TAWAR sikit… kayu macam tu pun depa hidangkan ya?
Wakil Rakyat: Tok makan ke kayu tu?
Tok Batin: Ye la… Tok nampak kamu makan…
Wakil Rakyat: Tawar ye? depa lupa taruk garam kot… (dalam hati… he he…)


Fadzlan Shahibi

remylan74@gmail.com


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...