Monday, September 10, 2018

AKU BUDAK SAFETY Part 29: KENA BELAJAR TMP

Apakah kepentingan Traffic Management Plan dalam safety di tempat kerja?.. Bilakah ianya diperlukan? Kenapa perlu ada?...Haaa... Mula mula mengenali benda ni dulu pun macam macam soalan di tanya. Maklumlah first time dengarkan. Org biasa cakap TMP.. apa benda binatang nama TMP ni?.. Kata orang malu bertanya sesat jalan. Jadi mintak orang expert bidang ni bagi penjelasan. Barulah faham.....

Ketika CIDB Wilayah Tengah anjurkan Program Traffic Management Officer (TMO) aku rasa macam nak ambik kursus ni. Jadi aku pergi buat survey . Wow.. boleh tahan juga kerjaya jadi TMO ni. Banyak cabang rupanya Bidang Safety ni. Salah satunya adalah yang ini. TMO ni kerja dia buat perancangan dan pengurusan trafik di jalan apabila kerja kerja yang terlibat menyentuh jalan awam. Tak kiralah kontraktor buat bangunan ke, naiktaraf jalan ke , penyelenggaraaan ke, semua kena ada TMP. Selama mana kerja tersebut bersangkutan dengan jalan raya yang hari hari kena lalu kenderaan dan orang awam maka TMP kena ada. Dan orang yang mengurus TMP ini ada TMO. TMO pula nanti akan report duty dengan SHO..Kenapa dengan SHO pulak..? 

Haa.. ni nak bagi tahu satu perkara ni. Rujuk FMA 1967 BOWEC 1986 Regulation 18 kat bawah ni:

Cukup jelaskan bahawa penguatkuasaan TMP ini adalah dibawah FMA 1967. Sebab itu penting bagi seorang SHO mempunyai kemahiran ataupun pengetahuan berkenaan bagaimana TMP perlu di laksanakan di tapak bina yang bersentuhan dengan jalan raya awam. Jadi kalau korang nak jadi TMO pun boleh. Ini pun satu kerjaya yang menarik.
Jadi setiap 3 bulan TMO akan sediakan TRAFFIC MANAGEMENT SAFETY REPORT untuk diserahkan kepada SHO untuk semakan sebelum dihantar kepada Klien untuk laporan rasmi dan rekod. Aku pernah jadi TMO untuk dua projek sahaja kerana banyak masa duduk jadi Budak Safety OYK (SHO). Jadi  pengalaman nak mengajar korang pasal Traffic Management memang tak layak lah tapi aku boleh share dengan korang sume bestnyer kerja ni walaupun peluang untuk bekerja sebagai TMO ini tidak banyak. Bukan apa sebagai Budak Safety kita terikat dengan RENEWAL LICENSE  dengan JKKP sedangkan TMO tak perlu Renew apa apa. Kiranya boleh kerja jadi TMO sampai bila bila...

Kalau korang nak rujukan bagaimana rupanya TMP , aku share kat sini... >>>> KLIK DI SINI <<<<<
Dan klik di sini untuk lihat bagaimana rupanya TMSR , klik kat sini >>>>>>>>>>KLIK DI SINI <<<<<<









No comments:

Post a Comment

Any comments posted here will be at your own responsibilities. The author shall not held responsible for any comment that pose risk to legal implication.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...