Saturday, September 8, 2018

AKU BUDAK SAFETY Part 28: JANGAN BUANG MASA KERJA SAFETY

Terkejut..? Betullah apa yang aku kata kat atas tu. Safety ni bukan satu kerjaya. Ia adalah satu AMANAH dan TANGGUNGJAWAB. Kalau nak masuk dunia safety kerana tawaran gaji yang lumayan baik lupakan sahaja. Ada lagi kerja yang gajinya lebih kurang je dengan gaji Budak Safety ni. Ramai aku tengok budak safety yang masih baru ni suka lompat company. Kalau ada company offer gaji lagi tinggi mulalah rasa tak senang duduk. Fikiran mula melayang nak cabut ke tidak ni..

Tak salah kalau nak kerja gaji lumayan ni Dik. cuma aku nak pesan apa pencapaian yang korang boleh dapat dengan lompat sana lompat sini?. Kalau tak ada satupun projek korang jaga sampai habis, semacam tak ada pencapaian yang nak dibanggakan. Zaman sekarang ni zaman mengejar peluang, Ada je peluang bagus depan mata terus tangkap. Kerja yang ada ditinggalkan. Kena ingat satu perkara industri safety ni tak besar. Kecik je. 

Jadi tak perlu dikejar sangat peluang yang ada. Kalau gaji yang diperolehi tu dah lebih daripada cukup itu dah kira baik. Lainlah kalau ada masalah dengan tempat kerja , itu kes lain ler. Kalau masih selesa kerja di tempat kerja sekarang ni, kalau boleh siapkan projek tu. Ada jugak testimonial nak di tunjukkan kepada bakal majikan baru. 
Bab gaji ni, korang kejar jauh mana sekalipun tak akn cukup punya. Gaji bukan rezeki keranaa gaji cukup bulan gerenti dapat tapi rezeki kita dapat tanpa disangka sangka. Gaji besar tuntutan masa juga besar. Kalau dapat gaji yang baik dan mencukupi tapi dapat masa untuk diluangkan bersama keluarga . itu lebih baik daripada dapat gaji besar tapi balik jauh malam, kena per outstation berbulan bulan. Lepas tu bila balik ke rumah dah letih. Masa bersama keluarga pun hilang. Rugikan.

Jadi kepada Budak Safety yang baru nak masuk industri ni, kalau fikir jadi Budak Safety ni satu kerjaya semata mata, korang tak akan dapat hasil yang baik daripada hasil usaha korang. Tapi kalau korang anggap kerja safety ni satu AMANAH dan TANGGUNGJAWAB mendidik dan menjaga kebajikan  pekerja di tempat kerja agar mereka juga seperti korang, dapat kembali ke pangkuan keluarga mereka dengan selamat, itulah sebesar besar SUMBANGAN korang semua kepada mereka. Bukan sekadar cukup bulan ambik gaji pergi KFC...
Ingat tau...KERJA  SAFETY INI SATU AMANAH DAN TANGGUNGJAWAB

No comments:

Post a Comment

Any comments posted here will be at your own responsibilities. The author shall not held responsible for any comment that pose risk to legal implication.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...